Kwaliteit en veiligheid

Veilige zorg en uitstekende kwaliteit zijn harde eisen binnen Slingeland Ziekenhuis. Iedere patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat alle medewerkers werken volgens de norm voor kwaliteit en veiligheid voor patiëntenzorg. Die standaard hebben wij ook in een moeilijk door COVID gedomineerd jaar hoog weten te houden. In 2021 is er binnen het Slingeland wederom veel aandacht besteed aan kwaliteit en veiligheid.

Risicomanagement

Slingeland werkt met een systeem van integraal risicomanagement. Een van de domeinen betreft het domein patiëntenzorg. De domeingroep patiëntenzorg monitort ziekenhuisbreed op normen/risico’s gerelateerd aan de patiëntveiligheid, en ziet erop toe dat beheersmaatregelen worden getroffen om patiëntveiligheid te borgen. De onderwerpen kunnen voortkomen uit uitgevoerde audits, (calamiteiten)onderzoek, nieuwe wet- en regelgeving of anderszins.

IGJ

In verband met COVID-19 hebben in 2021 geen (onaangekondigde) inspectiebezoeken plaatsgevonden. Ook het jaarlijkse bezoek van de IGJ heeft geen doorgang gevonden. Desalniettemin is er regelmatig contact geweest met de IGJ onder meer over de stand van zaken rondom COVID-19, alsook in het kader van gedane calamiteitenonderzoeken. In 2021 hebben zich 5 calamiteiten voorgedaan die wij bij de IGJ hebben gemeld.

Patiënttevredenheid

Ook in 2021 mochten we ons verheugen op een hoge patiënttevredenheid. Zowel het aanbevelingscijfer als de Netto Promotor Score (NPS) waren bovengemiddeld.

Klachtenfunctionaris en klachtenonderzoekscommissie

Slingeland Ziekenhuis heeft de behandeling van klachten ingericht conform de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In de klachtenregeling is aangegeven hoe het indienen van een klacht verloopt. Informatie hierover wordt aan de patiënt uitgereikt en is tevens te vinden op de website.

In de klachtenregeling van het Slingeland Ziekenhuis wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds klachtenopvang- en bemiddeling door de klachtenfunctionaris (patiëntencontactpersoon) en anderzijds de meer formele klachtbehandeling door de onafhankelijke klachtenonderzoekscommissie.

Klachten worden geregistreerd en tot één rapportage verwerkt. Ieder bedrijfsonderdeel ontvangt een geanonimiseerde kwartaalrapportage over de klachten. Deze worden gecategoriseerd naar afdeling en klachtcategorie, inclusief verbeteradviezen/aandachtspunten.