Nieuwbouw Slingeland Ziekenhuis

In 2021 is een nieuwe start gemaakt met de nieuwbouw van het Slingeland Ziekenhuis. Nieuwe inzichten in het verlenen van zorg maakt dat we een compacter en flexibeler ziekenhuis kunnen maken dan we dachten. Het leveren van de juiste zorg op de juiste plek, het frequenter toepassen van zorg op afstand door middel van tele-consulten en de bijdrage van Integraal Capaciteit Management zijn hier voorbeelden van. In 2021 is in nauw overleg met zorgverzekeraars (op basis van de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek) en met Integraal Capaciteit Management, bepaald hoe wij de zorg voor onze patiënten in 2026 in het nieuwe Slingeland Ziekenhuis kunnen en willen leveren. Het nieuwe Slingeland Ziekenhuis kan zo’n 25% compacter worden gebouwd dan we oorspronkelijk dachten. Vanuit dat uitgangspunt is met een steeds groter wordende groep van betrokkenen gewerkt aan een nieuw Basisprogramma. Dit Basisprogramma vormt het uitgangspunt voor het nieuwe ontwerp. Omdat het nieuwe ontwerp veel compacter wordt zal de basisopzet van het ontwerp geheel nieuw worden ontwikkeld. Bij de verdere uitwerking zullen we ontworpen onderdelen, zoals de inrichting van de operatiekamers, overnemen van het ontwerp zoals het er al lag.

De beoogde nieuwbouwlocatie is inmiddels in bezit van het Slingeland Ziekenhuis. De architecten kijken samen met de landschapsarchitect en de gemeente Doetinchem zorgvuldig naar de landschappelijke inpassing binnen de kaders van het bestemmingsplan.

In 2022 zal het ontwerp goeddeels uitgewerkt worden. De beoogde ingebruikname van de nieuwbouw van het Slingeland Ziekenhuis zal einde 2026 plaatsvinden.